Bijzonder in Rijnhaven is het Varend Erfgoed. In deze blogserie behandelen we steeds één van de historische schepen en hun huidige eigenaren. Bij deze eerste blog is de IJveer VIII aan de beurt!
Weetjes:
Naam schip IJveer III
Scheepstype Veerpont
Eigenaren Arthur & Barbara Haijer
Scheepswerf Verschure &Co te Amsterdam
Bouwjaar 1907
Lengte 20m 55cm
Breedte 5m 20 cm
Diepgang 1m 73 cm
Motor Scania
Vermogen 120 PK
Oorspronkelijk vaargebied Het Amsterdamse IJ als Veerdienst
De IJveer VII: de oudste nog varende IJveer van zijn soort! Arthur vertelt: 'Tot de jaren 70 kon je dagelijks met de pont heen en weer over het Amsterdamse IJ. Totdat de IJtunnel klaar was en ze uit de vaart werden gehaald. Gelukkig zijn de pontjes inmiddels weer terug.'
Een rijke geschiedenis
In de oorlog werd alles gevorderd en door de Duitse Marine gebruikt. Eind jaren 60 werd IJveer III uit de vaart gehaald. De nieuwe Leidse eigenaar heeft toen de lichtmast eraf gehaald, omdat deze anders niet de spoorbrug onderdoor kon. Later is IJveer III naar een eigenaar in Weesp gegaan, die er na een jaar alweer afscheid van moest nemen. 'Wij hopen er langer lol van te hebben en gebruiken het schip als ons drijvende vakantiehuis! Het eerste exemplaar was zonder stoom aandrijving. De werkmannen zaten achterin, het damesverblijf was voorin. Daar hebben we nu de slaapkamers gemaakt voor onze kinderen.'
Hoe komen jullie in Rijnhaven te liggen?
'Wij liggen eigenlijk bij toeval in Rijnhaven. In Leiden lag de brug eruit, toen moesten we omvaren via Alphen aan den Rijn en toen ontdekten we hoe mooi en toegankelijk het hier is. We lagen eerst in Weesp, toen Delft en nu Rijnhaven. We varen vanuit hier naar Brasem, Leiden en zo naar Amsterdam. Hier is voldoende water en de locatie is in ontwikkeling. Dat trekt ons aan!