Samen voor Rijnhaven
Het bedrijf bestaat al sinds 2015, maar in 2018 is het bedrijf geland in de Rijnhaven. Tot nu toe bevalt de plek Floris erg goed. ‘In het vaarseizoen is hier ontzettend veel bedrijvigheid. Ongeveer honderd mensen meren aan in de haven en daarnaast komen ook veel mensen naar Rijnhaven om aan de kade te relaxen en te recreëren. De haven wordt dan echt als watersportgebied gebruikt.’
Een goede samenwerking vindt Floris dan ook erg belangrijk: ‘We hebben goed contact met Paul van Haven aan den Rijn. Samen maken we er een mooie plek van: het is leuk om deel uit te maken van de transformatie van de Rijnhaven. De samenwerking versterkt elkaar alleen maar.’
Topsportmentaliteit
Floris: ‘Rutger en ik hebben beiden een topsport achtergrond. Ik in het roeien en Rutger in het zwemmen. Deze mentaliteit zie je ook duidelijk terug in de manier waarop wij ondernemen. We zijn beiden heel gedreven en werken hard: op dezelfde manier waarop we beiden altijd getraind hebben en wedstijden hebben gedaan.’
Voorafgaand aan zijn topsportcarrière heeft Floris op de Zeevaartschool gezeten in Rotterdam. ‘Hier leer je echt alles: van het besturen van een schip tot aan de skills van een machinist. Daarna heb ik watersportervaring opgedaan bij andere watersportbedrijven. Daar zag ik dat bepaalde processen verbeterd konden worden, of sneller konden. Daarom ben ik mijn eigen bedrijf gestart.’
Inmiddels werken er 8 medewerkers bij Nova. ‘Het is ongelooflijk, de jongens die hier de boten bouwen hebben een ongekend niveau. Ze leveren echt waanzinnige producten af, van de timmermannen tot de monteurs en de schilders. We maken samen hele mooie dingen, daar ben ik enorm trots op.’
Elektrisch varen
Elektrisch varen is de toekomst: in grote steden zoals Amsterdam en Utrecht moeten boten in 2025 zelfs allemaal elektrisch zijn. Nova specialiseert zich dan ook in het (om)bouwen van elektrische sloepen. ‘Naast de duurzaamheidsoverweging biedt elektrisch varen ook meer comfort: zo’n boot is veel stiller en je hebt een grotere kuip omdat je geen ruimte voor je motor hoeft in te bouwen.’ Nova lanceert binnenkort zelfs een geheel nieuwe lijn aan elektrische sloepen: ‘Zeker in coronatijd biedt een nieuwe boot natuurlijk een enorme uitkomst. Dit worden super High Tech boten waarbij je zelfs je met je telefoon de boot kunt besturen.’
Nieuw pand
Nova groeit zo hard dat er een plan ligt voor een geheel nieuw bedrijfspand. Meer licht en meer ruimte: de plannen beslaan een volledig kantoor, een werkplaats gespecialiseerd in elektrische botenbouw én een showroom. Ook de werkplaats, die nu nog aan de andere kant van de Werf zit, kan hier worden ondergebracht. ‘We blijven uiteraard het grote werk doen, zoals motoronderhoud en het inbouwen van nieuwe motoren. Daar komt dan een nieuw puur elektrisch gedeelte bij, supergaaf!’
De architect van het nieuwe pand heeft ook onder andere het Havenhuys, het nieuwe woongebouw aan de overkant, ontworpen. ‘We wilden graag dat de uitstraling overeenkomt met de overkant van Rijnhaven. Zo maak je echt een geheel van het gebied. Ik vind de impressies echt heel fraai worden: het wordt echt het nieuwe aanzicht van de Rijnhaven aan de Werfzijde.’
De transformatie van Rijnhaven doen we samen. Om alvast een goede basis te vormen voor de ontwikkeling van het merk Rijnhaven hebben we nagedacht over de identiteit van Rijnhaven. Deze identiteit hebben we gebundeld in het Rijnhaven merkboek. Dit merkboek biedt inspiratie, richtlijnen en kernwaarden om samen mee aan de slag te gaan.
Lid worden van Stichting Meer aan Rijnhaven? Dat kan! Druk op de button en lees onze brief voor nieuwe leden.
We hebben je inschrijving ontvangen en houden je op de hoogte.
BPD Gebiedsontwikkeling
GREEN Real Estate
Neem contact met ons op voor al je vragen en ideeën via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..