Aan de Rijnhaven wordt volop gebouwd: naast de oplevering van DOK2404 is het Havenhuys ook bijna gereed. Dit appartementengebouw is één van de vier gebouwen van Baronie Haven, een project dat GREEN Real Estate ontwikkelt. Dit familiebedrijf uit Alphen aan den Rijn is ook verantwoordelijk voor de herbestemming van de oude Baronie: hierbij hebben ze de vroegere chocoladefabriek getransformeerd tot een bruisend winkelcentrum, waar ook gewoond en gewerkt wordt. We spreken CEO Richard Dallinga over Baronie Haven én de toekomstvisie van GREEN op het gebied.
Betrokken bij gebied
‘In december 2019 ben ik bij GREEN begonnen. Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor vastgoed en stedelijke herbestemming: zo was ik in mijn vorige functie bijvoorbeeld betrokken bij de herbestemming van Hoog Catharijne in Utrecht. Het leuke aan GREEN vind ik dat het een familiebedrijf is, afkomstig uit Alphen aan den Rijn. Dat maakt het werk hier ook erg persoonlijk met een hoge mate van betrokkenheid. Je merkt dat iedereen trots is op Alphen aan den Rijn, en er graag alles aan doet om de stad mooier te maken. Die betrokkenheid zie je bijvoorbeeld terug in het feit dat we ook na de ontwikkeling veel in eigendom houden. We zijn dus niet enkel een ontwikkelaar, maar dragen ook verantwoordelijkheid voor de plek op langere termijn. Zo zit ons kantoor ook in de Baronie. Op deze manier kunnen we waarborgen dat dit gedeelte écht een mooie toevoeging wordt aan Alphen aan den Rijn.’
Trots op Rijnhaven
En dat Rijnhaven een plek is om trots op te zijn, is wel duidelijk. ‘Rijnhaven is een gebied met veel kwaliteit. Het is een stoere plek aan het water, dat de komende tijd alleen maar mooier wordt. Naast een hoge woonkwaliteit heb je hier alle voorzieningen om de hoek en kan je ook nog genieten van de prachtige openbare ruimte. In de toekomst drink je hier een heerlijk biertje op het terras aan het water, woon je met een prachtig uitzicht en is er nog allerlei bedrijvigheid door onder andere de watersportbedrijven die hier zitten. Juist in deze tijd is die mix van functies, van wonen, werken en recreëren, alleen maar belangrijker aan het worden. Wanneer je de deur uitstapt wil je iets beleven. Daar is deze plek uitermate geschikt voor.’
Verscheidenheid
De verscheidenheid aan woningen maakt het gebied extra krachtig. Verschillende doelgroepen kunnen in de Rijnhaven hun woondroom realiseren: zowel voor het hogere segment als het middensegment is er aanbod. ‘Dit maakt het gebied divers en dus aantrekkelijk. Met Rijnhaven willen we ontmoeting stimuleren, door een goede verbinding te maken met het winkelcentrum en door de realisering van fijne horecagelegenheden aan het water.’
Ontmoeting centraal
Er komen verschillende gebouwen met verschillende sferen. ‘Architect Wim de Bruijn vond het belangrijk dat de nieuwe gebouwen qua uitstraling bij de Baronie zouden passen. Daarom hebben we lichte materialen gebruikt die ook terugkomen in het oude fabrieksgebouw, slanke kozijnen en ruimte voor veel licht. Zo zijn we steeds op zoek naar verbinding met het bestaande gebied zodat het een mooi geheel wordt. Daarnaast hebben we natuurlijk zoveel mogelijk richting het water ontworpen, met mooie raampartijen aan de waterkant.’ Niet alleen is er goed nagedacht over de woningen, ook over de openbare ruimte is goed nagedacht: ‘We vinden het belangrijk dat de openbare ruimte kwalitatief zo hoog mogelijk is. Naast de fantastische plek aan het water hebben we daarom ook veel aandacht besteed aan de binnentuinen, waar bewoners elkaar ontmoeten. Hierdoor wordt verbinding en ontmoeting nog meer gestimuleerd.’
Toegankelijk voor iedereen
‘Ik vind het geweldig om aan Rijnhaven te werken omdat we ervoor zorgen dat Alphen aan den Rijn er een super stoer en leefbaar gebied bij krijgt. Je ziet tegenwoordig door heel Europa dat in stedelijke gebieden havens en industriegebieden worden opengesteld voor publiek, waar functiemenging plaatsvindt. Het waren vroeger natuurlijk vrij gesloten gebieden, met veel zware industrie. Zonder veel gevaar voor je leven kon je daar niet zomaar komen. Daar waar je vroeger stukken stad had waar je liever niet kwam, transformeer je nu een stuk stad met een eigen identiteit en een fijn gevoel. Rijnhaven is daar een prachtig voorbeeld van: we geven de stoere industriehaven echt terug aan de stad.’
De transformatie van Rijnhaven doen we samen. Om alvast een goede basis te vormen voor de ontwikkeling van het merk Rijnhaven hebben we nagedacht over de identiteit van Rijnhaven. Deze identiteit hebben we gebundeld in het Rijnhaven merkboek. Dit merkboek biedt inspiratie, richtlijnen en kernwaarden om samen mee aan de slag te gaan.
Lid worden van Stichting Meer aan Rijnhaven? Dat kan! Druk op de button en lees onze brief voor nieuwe leden.
We hebben je inschrijving ontvangen en houden je op de hoogte.
BPD Gebiedsontwikkeling
GREEN Real Estate
Neem contact met ons op voor al je vragen en ideeën via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..