Het is niet meer weg te denken uit de Rijnhaven: Haven aan den Rijn en Wester-Engh. Paul Wismeijer, havenmeester en eigenaar van Wester-Engh runt nu samen met Pim van den Bogaard het bedrijf. Ze waren één van de eersten die zich vestigden aan de Werf. In dit interview vertellen Paul en Pim over het reilen en zeilen van Wester-Engh, hun bedrijf dat prachtige sloepen bouwt en onderhoudt en dat al 25 jaar bestaat!
Hoe het allemaal begon
Paul is opgegroeid aan de Loosdrechtse plassen. Door de waterrijke omgeving was hij altijd al, samen met zijn drie broers, op het water te vinden. ‘Op een gegeven moment wilden mijn ouders heel graag een sloep. Toentertijd waren er nog maar een paar sloepenbouwers in Nederland. De wachttijd was wel drie à vier jaar. We wilden natuurlijk niet zo lang wachten, dus bedachten we om de boot zelf te gaan bouwen!’ Nadat ze een set tekeningen lieten maken bij een scheepsarchitect, ging Paul met zijn broers aan de slag.
‘We vonden het allemaal superleuk om te doen, maar hadden er wel een hele hoop werk aan. Na een jaar was de boot af: we hebben hem toen aan onze ouders gegeven voor mijn moeders verjaardag.’ Nadat de sloep af was, waren vrienden en kennissen van zijn ouders razend enthousiast over de boot: ‘We kregen snel meer aanvragen of we niet nog zo eentje in elkaar konden zetten.’
Het Turkije avontuur
Dit bracht Paul op ideeën: tijdens een bezoek aan zijn vader die destijds in Turkije zat voor werk zag Paul dat er heel veel boten werden gebouwd. ‘Ik ben toen naar één van de scheepswerven gegaan die vissersboten bouwden. Ik heb aan hen gevraagd of ze aan de hand van mijn tekeningen mijn sloep konden bouwen. Uiteindelijk heb ik een deal kunnen sluiten met één van de scheepswerven daar. Ik was toen 17 jaar oud. Op deze manier heb ik heb ik vijf à zes boten per jaar laten bouwen met mijn bedrijf Wester-Engh.’
Verdwaald in Alphen aan den Rijn
Dat Paul uiteindelijk in Alphen aan den Rijn terecht is gekomen was puur toeval. ‘Ik moest naar een klant die zijn boot in Hazerswoude/Rijndorp had liggen. Op de weg erheen was ik helemaal verdwaald: we hadden toen nog geen navigatiesystemen. Toevallig reed ik langs een pand dat te koop stond. Het lag perfect aan het water en was behoorlijk groot. Uiteindelijk heb ik het geld bij elkaar gekregen en konden we verhuizen van een kleine werkplaats in Loosdrecht naar een 2.000 vierkante meter pand, met ligplaatsen, een grote showroom én 500 m2 werkplaats in Alpen aan den Rijn (?).’ Na de verhuizing begon het echt te lopen: in totaal heeft Paul tot nu toe ongeveer 500 boten gebouwd, die over de hele wereld varen. Hij heeft kopers in Seattle, New York, Berlijn, Hamburg, Venetië en Noorwegen.’
Passie voor perfectie
Na een aanbod van de gemeente verhuisde Paul in 2020 naar de Rijnhaven, waar hij ook havenmeester werd. ‘Dit beviel meteen heel goed. De jachthaven zat al vanaf dag 1 vol: je hebt hier een supermooi vaargebied, maar in Alphen zelf zijn niet eens zo heel veel vaste ligplaatsen. De haven was daarom echt een uitkomst voor alle booteigenaren uit de buurt.’
Inmiddels runt Paul samen met Pim van den Bogaard het bedrijf. Pim: ‘Ik vind de locatie hier echt een hele verbetering. Het is heel leuk om samen met ook andere watersportbedrijven dit tot een echt watersportgebied te maken. We hebben het gevoel dat we vanaf het begin af aan de plek aan het opbouwen zijn, dat werkt heel motiverend.’
Pim is inmiddels al 15 jaar geleden aangesloten bij Wester-Engh. ‘Eerst ben ik begonnen als zaterdaghulp, maar inmiddels run ik de werkplaats en doe ik het klantcontact. Het is echt heel bijzonder wat we hier maken: volledig custom-build boten, met alle puntjes op de i. Alle schroefsleufjes lopen bijvoorbeeld mee met de lengterichting van de boot.’ Paul: ‘Het allerleukste aan het werk is ook dat je voornamelijk met het maakproces bezig bent. We realiseren altijd maatwerk voor onze klanten: daar put ik heel veel voldoening uit. Van bijna alle boten die ik heb gemaakt ken ik nog de klanten en weet ik welke uitvoering en details ze hebben. Ik kan nog steeds erg genieten van het moment dat ik weer een boot van ons zie varen! Tegenwoordig maken we ook zelfs volledig elektrische of hybride sloepen. We gaan dus echt met onze tijd mee, maar leveren nog altijd topkwaliteit sloepen met een zeer hoog afwerkingsniveau. Daar staan we voor met Wester-Engh!’
De transformatie van Rijnhaven doen we samen. Om alvast een goede basis te vormen voor de ontwikkeling van het merk Rijnhaven hebben we nagedacht over de identiteit van Rijnhaven. Deze identiteit hebben we gebundeld in het Rijnhaven merkboek. Dit merkboek biedt inspiratie, richtlijnen en kernwaarden om samen mee aan de slag te gaan.
Lid worden van Stichting Meer aan Rijnhaven? Dat kan! Druk op de button en lees onze brief voor nieuwe leden.
We hebben je inschrijving ontvangen en houden je op de hoogte.
BPD Gebiedsontwikkeling
GREEN Real Estate
Neem contact met ons op voor al je vragen en ideeën via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..